Om met je bedrijf bovenaan in de zoekpagina’s van Google te komen is niet eenvoudig. Je moet er hard voor werken, maar het is wel een grote meerwaarde voor je doelgroep. Dit jaar in jaar uit en steeds weer opnieuw. Hoe weet je of je op de goede weg bent wanneer je online wilt groeien? En of alle content de reputatie van je bedrijf daadwerkelijk verbeteren? Je kunt het allemaal maar op een manier meten en dat is de harde cijfers analyseren. Er zijn gelukkig ontzettend veel tools te vinden om belangrijke statistieken van je website overzichtelijk te presenteren en in kaart te brengen. Een aantal onmisbare tools voor zoekmachine optimalisatie uitgelicht.
Google Analytics
Google is een bedrijf dat ontzettend veel data verzamelt. Ook voor je eigen website weet Google heel veel zaken waar je zelf niet op de hoogte van bent. De belangrijkste statistieken van je website kun je opvragen met de Google Analytics tool. Google Analytics is namelijk een tool waarmee je alle activiteiten naar, van en op je website inzichtelijk maakt en meet. Zo kom je te weten hoeveel bezoekers je precies op je website krijgt, waar bezoekers vandaan komen, op welk moment ze de website verlaten en hoeveel tijd ze op pagina’s van je website besteden.
Google Keyword Planner
Houd je je fanatiek bezig met zoekmachine optimalisatie, dan mag een tool zoals de Google Keyword Planner niet missen. Wat kun je precies met deze tool doen? De belangrijkste functie van de Keyword Planner is onderzoek doen naar specifieke zoekwoorden. Je kunt uitzoeken welke zoektermen belangrijk zijn voor je website en hoeveel mensen er in de maand naar zoeken. Dat laatste is erg van belang, omdat een goede vindbaarheid van een zoekwoord is nog geen garantie dat het veel verkeer naar je website trekt.
Ubersuggest
De Google Keyword Planner is er om een globale indruk te krijgen van zoekvolumes van zoekwoorden en vooral gericht op statistieken voor adverteerders. Ubersuggest is een tool dat gebruik maakt van Google’s functionaliteit automatische invullingen. Hiermee stelt het relevante zoekopdrachten voor op basis van de ingevulde zoektermen.
Yoast SEO plugin
Als je belangrijk zoekwoorden hebt gekozen, door gebruik te maken van bijvoorbeeld Google Keyword Planner en Ubersuggest, en je wilt een nieuw artikel gaan schrijven. De vraag is dan hoe vaak je de betreffende zoekwoorden moet verwerken in de tekst en op welke plekken de zoekwoorden moeten komen. Heb je een WordPress website, dan kun je dat heel handig weten door gebruik te maken van de Yoast SEO plugin.